0
0
0
s2sdefault
powered by social2s

Jak informuje Rynek Kolejowy PKP PLK zamknąć ma do końca tego roku 2 tys. km linii kolejowych w tym jak przewidziano również linię Sucha Beskidzka - Żywiec. Linia kolejowa nr 97 Skawina - Żywiec na 40-kilometrowym odcinku Sucha Beskidzka - Żywiec została umieszczona w wykazie linii które w grudniu tego roku PKP PLK chce wstępnie wyłączyć z eksploatacji.

Mieszkańcy chcą pozostawienia linii w eksploatacji. Linia ta, będąca częścią historycznej Galicyjskiej Kolei Transwersalnej przez lata z powodzeniem spełniała swoją rolę w transporcie pasażerskim oraz towarowym. Jej obecny stan to nie wynik braku potencjału, lecz konsekwencja polityki transportowej ostatnich lat, czego rezultatem są wieloletnie zaniedbania w utrzymaniu infrastruktury, skutkujące niskimi parametrami technicznymi - tłumaczą autorzy petycji do prezesa PKP PLK Remigiusza Paszkiewicza.

- Podczas gdy polityka transportowa Unii Europejskiej na najbliższe lata zakłada przeniesienie połowy pasażerów oraz transportów towarowych, pokonujących średnie odległości z dróg na tory kolejowe, wyłączanie tej linii z eksploatacji wydaje się bezpodstawne. Linia ta pod wieloma względami wpisuje się w tą politykę. Stanowi najkrótszy łącznik Dolnego i Górnego Śląska z Podhalem i Tatrami, a także aglomeracji krakowskiej z Żywiecczyzną i Słowacją. Ponadto jest kluczowym elementem dla rozwoju zintegrowanego transportu oraz turystyki w obrębie śląskiego subregionu południowego oraz Euroregionu Beskidy - czytamy w petycji.

- Za utrzymaniem tego odcinka w eksploatacji przemawia fakt zgody lokalnych samorządów na partycypację w kosztach związanych z wykonaniem studium wykonalności programu rewitalizacji linii. Biorąc pod uwagę takie czynniki jak jej niedawna elektryfikacja oraz częściowe zautomatyzowanie przejazdów kolejowych, należy stwierdzić, że nawet krótkotrwałe wyłączenie z eksploatacji może się okazać fatalne w skutkach, poprzez lawinowy wzrost kosztów reaktywacji - uważają społecznicy.

- Wykorzystanie funduszy unijnych w celu modernizacji linii (z uwzględnieniem nowych przystanków) przyczyni się do wzrostu jej rentowności i otworzy możliwość do powrotu lokalnego (Koleje Śląskie) oraz dalekobieżnego ruchu pasażerskiego tj.‘Podhalanin’ Szczecin – Żywiec – Zakopane, (Bratysława) – Żywiec – Kraków, czy też nowa relacja ‘Soła’ Warszawa – Żywiec – Zakopane, oraz zwiększy konkurencyjność obecnie uruchamianego połączenia ‘Giewont’ Częstochowa – Zakopane – Opole. Otwarcie tego szlaku na ruch towarowy z drugiej strony, przyczyni się w znacznym stopniu do odciążenia dróg oraz wpłynie pozytywnie na dywersyfikację tranzytu. Powyższe z kolei będzie impulsem dla dalszego rozwoju turystyki, a także poprawi status społeczno – gospodarczy powiatu żywieckiego i suskiego - uzasadniają.

- Bez tej linii kolejowej zrównoważony rozwój regionu będzie niemożliwy. W związku z tym apelujemy o nie wyłączanie tego odcinka z eksploatacji i nie zamykanie go - kończą autorzy petycji.

Zamknięcie z eksploatacji linii oznacza wyłączenie napięcia sieci energetycznej, wyłączenie semaforów i całkowity brak ruchu na tejże linii, co pociągnie za sobą dalszą dewastację już i tak zniszczonej infrastruktury kolejowej. Wygląda więc na to, że linia ta może nie doczekać 130-lecia istnienia.

Petycja w sprawie nie zamykania linii kolejowej nr 97 na odcinku Sucha Beskidzka - Żywiec

Przeczytaj także artykuł w Kurierze Stryszawskim pt. "Żywiecko - Suski kompleks sportów zimowych"

Artykuł za Rynek Kolejowy

Początek strony